Thursday, March 19, 2009

Finley, požární auto

Minulý týden jsme si udělali pěkný výlet do Waipukurau. Lístky na Naked bus jsme si koupili přes net a ačkoliv jsme měli menší problémy s nalezením autobusové zastávky, pobřežní expres jsme stihli a seschlý třista let starý huhlavý řidič nás odvezl do hodinku vzdálené vesničky. Naštěstí pro nás seděl v busu Pantarein klon, který prozradil řidiči, že také míří do Wujpukupúu. Takže jsme bedlivě sledovali, kde vystoupí :-)
Na zastávce už nás čekala Ivča s naším možná budoucím autem, pomlácenou vínovou Hondou Finleym Accord 2.2. Vzhled autíčka sice odpovídal ceně 1650 dolarů, ale šlapalo pěkně. Ivča se odvezla do sadu, kde pracuje, a cestou nám vyprávěla, jak srazila 3 kačičky :( tak jsme se vyplakaly do našich kačičkových mikinek. Chtěli jsme Finleyho odvézt k mechanikovi, ať nám ho prohlédne a schválí. Proto Ivča velmi podrobně komentovala cestu, abychom trefili zpátky ze sadu do města - Já tu teď odbočím doprava, takže Vy, až pojedete zpátky, odbočíte doleva :-) našli jsme automechanika Paula Moodyho, který se přistěhoval na NZ před třemi lety z Anglie - Nejlepší věc, kterou jsem kdy udělal. Zkontroloval nám káru od pásů po geometrii, zabralo to dobrých 20 minut. Všechno nám pěkně sepsal a vytisknul na počítači i s cenou, která by eventuálně padla na kompletní opravu. Většinou to byly drobnosti typu prasklá žárovka, špatná guma na stěračích, sjeté přední gumy... Kuriózní na tom je, že si za celou práci nevzal ani dolar. Jó, když chce někdo na Zealandě narazit na kurvu, musí hledat čecha (poznámka překladatele, kurva = osoba s nemorálním jednáním, lhář, Ladislav Čech, zloděj a pod. Prostituce je na Novém Zealandě zcela legální) Alespoň teď víme, ke komu se vrátit, až bude příští měsíc potřeba nová WoF. To je v podstatě takové místní STK, které se u aut starších 6 let provádí každého půl roku. Paul nás ujistil, že za tu cenu je to dobrá koupě a tak jsme si zašli do bankomatu pro penízky a do Čínského fušenčupsu na levné kuře s hranolkama. Vyzvedli jsme v sadu Ivču, dali jsme si nějaké to pivko a dostali jsme nabídku práce (oficiální dokument potřebný k získání IRD daňového čisla. Ještě to ovšem neznamená, že nás fakt zaměstnají :-/) Autíčko jsme nechali přepsat na poště na Míšu. Trvalo to 90 vteřin, stálo to 9 dolarů, vyplnili jsme 1 (no fakt, jeden) formulář a ještě nás obsloužil usměvavý pracovník pošty se slovy 'Tady se všechno snažíme dělat co nejjednodušeji' Za zmínku ještě stojí, že na NZ není 'povinné povinné ručení'. Teď nevím, jestli je to dobře nebo špatně.
Máme Finleyho přes týden, a zatím pohodička. Už jsem si s ním i zařídila. Šlo mi to báječně, jelikož je to automat. Pokud se nedrží plyn ani brzda, tak jede samo rychlostí asi 5km/h, což je pro mně naprosto optimální. Dokonce jsem byla tak nadšená z toho, že už zvladám jet rovně směrem vpřed, že jsem si zkusila i kolečko, pak zacouvání s otočkou, nasledovalo další kolečko a pak ještě jedno - to už jsem měla na háku, tak jsem si i trochu přidala plyn! No prostě hotovej Knight rider. Byla jsem se svými úspěchy tak spokojená, že jsem si cestou domů točila imaginárním volantem a teď už tři dny studuju místní vyhlášku. Míša mne podporuje sem tam pusinkou sem tam dobrou radou. Dneska mi dokonce koupil Road Code, ať na to pořád nevejrám do počítače a sešit s ukázkami testů. Posledních 14 on-line testů, které jsem si koupila z oficiálních stránek Ministerstva dopravy jsem dělala s max. jednou chybou - kde se ovšem většinou jednalo o zbrklé klikání. Jo! Teď už uplně cítím ty tucty rukou, kterýma mi plácáte po zádech, tak ještě přidám. Odpoledne jsem podstoupila oční test - není co řešit, jsem patrona! Naštěstí na NZ není potřeba takový ten test s barevnýma puntíkama, protože s tím mám občas problémek :-) Stihli jsme i zaběhnout na místní dopravní úřad, podat přihlášku, zacálovat 80 babek a zítra - pro Vás ve 20.30, pro mne už v 8.30 heč! píšu test. Snažím si namluvit, že nejsem nervózní. Ale při psaní tohohle příspěvku jsem si sežvejkala poslední nehet a když jsem vyplňovala na úřadě přihlášku, tak mi Míša musel hláskovat moje jméno. Držte mi všichni palce, pokud budou okousané, tak to pochopím.
Jak dál: Pokud (Až, cho cho!) udělám test, dostanu prozatimní studentský řidičák, který platí 3 týdny. Do té doby mi dojde studentský řidičák s fotkou. Po dobu půl roku jsem oprávněná řídit auto, pokud je se mnou ve vozidle supervizor = osoba mající novozealandský řp alespoň po dobu 2 let. Takže absolutně nevim, kdo to bude :-) Pokusíme se získat výjimku pro Míšu. Ale uvidíme, jak pochodíme. Po půl roce se supervizorem budu dělat praktické zkoušky. Jakmile udělám ty, budu moct řídit auto bez supervizora, ovšem jen mezi 5h ráno a 22h - beze srandy :) Takže klasický řidičák budu mít cca za rok a půl. No. V případě nouze můžu Míšu alespoň vystřídat, nebo nás někam odvézt :) Takže teď se jdu ještě šprtat a vysílejte pozitivní vlny směrem k Napieru!



PS: Abyste věděli proč Finley. Tady je znělka z pohádky, kterou si moje čtyřletá sestra Natálka zpívá tak ráda a tak často, že jsme už nejsme schopní jí vygumovat z hlavy. Zpíváme ji při jakékoliv přiležitosti jen s mírně obměněným textem. Například: Finley, vařené mušle, tak si je dáááme dneska k večééři... Místní kiwiové si o nás musí myslet, že jsme uplný magoři. Děkujeme Natálko :-)

1 comment:

  1. Hm, díky, teď si zpívám Finleyho i já. :oD
    Pozitivní vlny vysíláme a těšíme se na další dobrodružství (čtu si je místo pohádky před spaním. :o))

    ReplyDelete